Η Παγκόσμια προσδοκία Θεανθρώπου Λυτρωτή
Ένας εκ των γνωστοτέρων και επιφανεστέρων θρησκειολόγων και ακαδημαϊκών Διδασκάλων του 20ού αιώνος υπήρξεν ο αείμνηστος Καθηγητής μας εις την Θεολογικήν Σχολήν του Πανεπιστημίου Αθηνών Λεωνίδας Ι. Φιλιππίδης (1898-1973), Πρύτανις του ιδίου Πανεπιστημίου δια το έτος 1965-1966. Συναρπαστικός διδάσκαλος, άριστος γνώστης και χειριστής της Ελληνικής Γλώσσης και το σπουδαιότερο απαράμιλλος συγγραφέας. Τα βιβλία του και οι ερευνητικές μελέτες του αποτελούν πρότυπα επιστημοσύνης, μεθοδικότητας και παιδείας (ERUDITIO). Το καταστάλαγμα της μακράς ενασχολήσεώς του με το θρησκειακό φαινόμενο σε όλες τις εκφάνσεις του περικλειόταν στον αγαπημένο του αποφθεγματικό λόγο: ‘’Εκ του Ενός, δια των πολλών εις τον Ένα’’. Η φράση αυτή περιέκλειε κατά τον αείμνηστο διδάσκαλο την τραγική, αλλά και λυτρωτική συνάμα πορεία της ανθρωπότητας, που από την μονοθεΐα κατέπεσε στην πολυθεΐα, για να επιστρέψει δια του Χριστού και εν Χριστώ εις τον Ένα και αληθινό Θεό, τον Τριαδικό Θεό της Χριστιανοσύνης, ορθοδόξως πιστευόμενο και λατρευόμενο. Η διδασκαλία του στρεφόταν συχνά γύρω από την λυτρωτική ζήτηση του Ενός και μόνου Αληθινού (Α’ Ιωάνν. 5, 20) όλων των λαών της γης και μάλιστα του Ελληνικού, ο οποίος, θεία ευλογία, παρουσιάζει στην μακρά ιστορική του διαδρομή στον χώρο της πολυθεΐας την υψηλότερη και ειλικρινέστερη λυτρωτική αναζήτηση, κατευθυνόμενος μυστικά από τον Τριαδικό Θεό στην ιστορική και αποφασιστική συνάντησή του με τον Ιησούν Χριστόν, την μόνη στην ιστορία ενσάρκωση του Αληθινού Θεού, Τον Οποίο του εκήρυξε και του εγνωστοποίησε ο Απόστολος Παύλος, ο φωτιστής της Ελλάδος και δι’ αυτής όλης της Ευρώπης, εις την κλασσική ομιλία του στον αθηναϊκό Άρειο Πάγο.
Ένα από τα κλασσικά βιβλία του μακαριστού Διδασκάλου μας, εις το οποίο αφιερώνει πολλές σελίδες στην αναζήτηση και προσδοκία παγκοσμίου Λυτρωτού εις το Πρόσωπον του Θεού Λόγου και Κυρίου ημών Ιησού Χριστού, ως Θεανθρώπου, είναι το ογκώδες σύγγραμμά του ‘’Ιστορία της Εποχής της Καινής Διαθήκης εξ απόψεως Παγκοσμίου και Πανθρησκειακής’’ (Αθήναι 1958, σσ. κζ’ +1055) από τα σημαντικότερα βιβλία, που έχουν κυκλοφορηθεί ποτέ στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Στις σελίδες του 764-886 διαλαμβάνει το θέμα: ‘’Παγκόσμιος προσδοκία Θεανθρώπου Λυτρωτού’’, τεκμηριώνοντας με ακαταμάχητα επιχειρήματα και πληρέστατη βιβλιογραφική κατοχύρωση την ιστορική και θρησκειακή αυτή αλήθεια.
Από αρκετών ετών η Πρεσβυτέρα μου, μαθήτρια και αυτή του αειμνήστου Διδασκάλου, και ο συντάσσων τις γραμμές αυτές, συνελάβαμε την ιδέα να δημοσιευθεί σε ένα ανεξάρτητο τεύχος του τμήμα αυτό του βιβλίου, για την εξυπηρέτηση του κατηχητικού έργου και κυρίως ως δυνατότητα ενημερώσεως και νουθεσίας των φανατικών
νεοπαγανιστών, και μάλιστα απλουστευμένο γλωσσικά, για να είναι προσιτότερο και κατανοητότερο την όλο και περισσότερο αποξενούμενη από τον καθαρό Ελληνικό λόγο γενεά μας. Με την ηθική ενίσχυση και φιλική προτροπή του αγαπητού εν Χριστώ Συναδελφού και εν επιστήμη Συναδέλφου, αιδεσιμολογιωτάτου Πρωτοπρεσβυτέρου π. Κυριακού Τσουρού, Δρος Θ., Γραμματέως της ‘’Συνοδικής Επιτροπής επί των Αιρέσεων’’ της Εκκλησίας της Ελλάδος και Προϊσταμένου του σχετικού Γραφείου, αξίου διαδόχου και συνεχιστού του έργου του μακαριστού πρωτοπρεσβυτέρου π. Αντωνίου Αλεβιζοπούλου, αποφασίσαμε την ανάληψη αυτού του έργου, το οποίο με την χάρη του Τριαδικού Θεού μας παραδίδεται τώρα εις την δημοσιότητα.
Την ‘’μεταγλώττιση’’ του κειμένου ανέλαβαν η Πρεσβυτέρα κ. Βαρβάρα Καλογεροπούλου- Μεταλληνού, Δρ. Θ. και Πτ. Φιλ., Διευθύντρια του Β’ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού και η εκλεκτή συνεργάτις μας εις τον Πανεπιστημιακόν Ναόν του Αγίου Αντίπα, δις Μαρία Ζέρβα, Δικηγόρος και ειδικευμένη εις την χρήση του Ηλεκτρονικού Υπολογιστού. Πέρα από την σχετική απλούστευση της γλώσσας του πρωτοτύπου, με καταφανή την προσπάθεια να μη θιγεί κατά το δυνατόν του ύφος και ο γλωσσικός πλούτος του συγγραφέως, για την διευκόλυνση του μη έχοντος επιστημονικές προϋποθέσεις αναγνώστου, παρατίθενται στις υποσημειώσεις όλα μεν τα κείμενα, που έχουν άμεση αποδεικτική δύναμη και σημασία, όχι όμως και οι δαψιλείς συχνά βιβλιογραφικές αναφορές του συγγραφέως, τις οποίες ο εθισμένος στην χρήση της βιβλιογραφίας αναγνώστης μπορεί να αναζητήσει στο ίδιο το βιβλίο του Λ. Φιλιππίδου.
Προσωπικά θέλω να ευχαριστήσω και να συγχαρώ τις δύο Κυρίες, που ανέλαβαν την όχι εύκολη κατάρτιση αυτού του τομιδίου και να τις διαβεβαιώσω, ότι προσφέρουν μεγάλη βοήθεια στο έργο όλων εκείνων, που ασχολούνται με τον αντιαιρετικόν αγώνα ή ασκούν το έργο της κατηχήσεως, κληρικών και λαϊκών. Επίσης θερμές απευθύνω τις ευχαριστίες μου εις τον σεβαστό και λίαν αγαπητό μου π. Κυριακό Τσουρό, ως και την ‘’Πανελλήνια Ένωση Γονέων’’ και τον αγαπητό Πρόεδρό της κ. Αθανάσιον Νεοφώτιστον, που ανέλαβαν την εκτύπωση του βιβλίου.
Με μεγάλη όμως ευγνωμοσύνη θα μνημονεύσω το εντιμότατο ζεύγος των κ. Στάθη και κ. Πόπης Σταθοπούλου, ανεψιών και κληρονόμων του μακαριστού Διδασκάλου μας Λ. Ι. Φιλιππίδου, διότι είχαν την ευγένεια και καλωσύνη να μας επιτρέψουν την ανατύπωση του τμήματος αυτού του βιβλίου του. Όταν στις 12-6-2001 εζήτησα την άδειά τους, ως ώφειλα, έλαβα την φιλικότατη απάντησή τους από 29-7-2001, που εσημείωνε μεταξύ των άλλων:
‘’Επιθυμούμε να σας διαβεβαιώσωμε, ότι παρέχουμε δωρεάν εις το πρόσωπόν Σας το δικαίωμα της συγκεκριμένης εκτυπώσεως του οικείου κεφαλαίου κατά τρόπον, τον οποίον θα επιλέξετε. Διατηρούμε όμως την επιθυμίαν εις την οικείαν θέση του βιβλίου, όπου αναγράφεται ο εκδότης κ.λ.π. να γίνει ειδική μνεία της εκ μέρους μας δωρεάν παραχωρήσεως του δικαιώματος της εκτυπώσεως του Κεφαλαίου’’. Έχω την πεποίθηση, ότι με την φιλόφρονα αυτήν ενέργεια και προσφορά του το ζεύγος Στ. Σταθοπούλου επιτελεί ευλαβές μνημόσυνο στην μνήμη του θείου τους, η οποία εύχομαι ταπεινώς να είναι αιωνία.
Πρωτοπ. Γεώργιος Δ. Μεταλληνός Καθηγητής Παν/μίου Αθηνών Ν. Ψυχικό 15-12-2002
‘’και αυτόν θα αναμένουν όλα τα Έθνη’’ Γεν. 49, 10
‘’στο όνομά Του θα ελπίζουν οι λαοί’’
Ησ. 42, 4
Λεωνίδου Ι Φιλιππίδου ( )
Καθηγητού και Πρυτάνεως του Πανεπιστημίου Αθηνών
Η Π Α Γ Κ Ο Σ Μ Ι Α Π Ρ Ο Σ Δ Ο Κ Ι Α Θ Ε Α Ν Θ Ρ Ω Π Ο Υ ΛΥ Τ Ρ Ω Τ Ο Υ (Απόσπασμα από το βιβλίο του: Ιστορία της εποχής της Κ. Διαθήκης εξ απόψεως παγκοσμίου και πανθρησκειακής, Αθήναι 1958, σ. 764-886).
Νεοελληνική απόδοση – Επιμέλεια:
Βαρβάρα Καλογεροπούλου-Μεταλληνού, Μαρία Ζέρβα
Πρόλογος: π. Γεωργίου Δ. Μεταλληνού
Αθήνα 2003
Π Ε Ρ Ι Ε Χ Ο Μ Ε Ν Α
ΠΡΟΛΟΓΟΣ
Η ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΠΡΟΣΔΟΚΙΑ ΘΕΑΝΘΡΩΠΟΥ ΛΥΤΡΩΤΟΥ
1. - Το Θέμα
2. – Αντιπροσωπευτικές εκδηλώσεις της θεανθρώπινης προσδοκίας
1. – Στους Ινδούς
- Στον Βεδισμό
- Στον Μαχαγυάνα Βουδισμό
- Στον Θιβετικό Βουδισμό
- Στον Χινδουισμό
– Στους Ιρανούς
3. – Στους αρχαίους Έλληνες
Συμπέρασμα
4. – Στους Ρωμαίους
5. – Στους Κέλτες
6. – Στο αρχαίο Ισραήλ
1. – Η Π. Δ. Περί του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού: Χριστολογικά χωρία, μεσσιανικές προφητείες
2. – Ο Χριστοκεντρικός χαρακτήρας της Π.Δ.
3. – Η σύγκλιση των προσδοκιών προς την Παλαιστίνη
Η ΕΚΠΛΗΡΩΣΗ ΤΗΣ ΜΟΝΟΘΕΪΚΗΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΕΩΣ, ΤΗΣ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑΣ ΘΕΑΝΘΡΩΠΙΝΗΣ ΠΡΟΣΔΟΚΙΑΣ
ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΑΝΑΝΘΡΩΠΙΝΗΣ ΛΥΤΡΩΤΙΚΗΣ ΝΟΣΤΑΛΓΙΑΣ
ΕΝ ΧΡΙΣΤΩ ΙΗΣΟΥ, ΤΟΝ ΜΟΝΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΘΕΑΝΘΡΩΠΟ ΛΥΤΡΩΤΗ
1. – Η εκπλήρωση της προσδοκίας Θεανθρώπου Λυτρωτού ως λύση του πανανθρώπινου δράματος, η αληθινή λύτρωση δια του μόνου πραγματικού Λυτρωτού, του ενανθρωπήσαντος εν Χριστώ Μόνου Αληθινού Θεού, του απ’ αιώνων
Αναζητούμενου. – Ο Θεός ανάμεσα στους ανθρώπους, Εμμανουήλ (‘’Ο Θεός μαζί με εμάς’’)
2. – Η διαφορά του μόνου ιστορικού και μόνου πραγματικού Θεανθρώπου από τους εξωχριστιανικούς φανταστικούς ή πλασματικούς, ανύπαρκτους, θεανθρώπους: η δια τούτων προϋποτύπωση του Προσδοκώμενου
3. – Η πλήρης συμφωνία της διδασκαλίας της Ορθόδοξης Χριστιανικής Δογματικής περί της εν Χριστώ ενανθρωπήσεως του Θεού Λόγου προς τα πορίσματα της θρησκειολογικής έρευνας
4. – Η θρησκειολογική σημασία των ονομάτων και κυριώτερων επωνυμιών του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού
5. – Η παγκοσμιότητα της λύτρωσης δια του Θεανθρώπου Κυρίου Ιησού Χριστού
14. – Η πρώτη επαφή της Χριστιανικής Αλήθειας με την ελληνική σοφία στην Αθήνα
15. – Η θρησκεία του Χριστού απέναντι στα εξωχριστιανικά θρησκεύματα
16. – Μέθοδος προς επιτυχή διεξαγωγή της (ιερ)αποστολής
Όλα τα Πνευματικά δικαιώματα ανήκουνε στον Συγγραφέα Του
Απαγορεύται η εμπορική εκμετάλευση και αξιοποίηση τού έργου
Διαβάστε εδώ και τούς Όρους Χρήσης του Ιστολογίου
ΠΑΤΕΡΙΚΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου